När slutar vi lära?Någon gång i livet förlorar vi vår naturliga nyfikenhet och livet blir mindre lustfyllt. Varför händer det och hur ska man tänka som förälder, chef eller företagsledare för att motivera och engagera barn, anställda och medarbetare? En modell som kallas Growth Mindset (Dweck, Carol) förklarar en del av problematiken och bjuder på konkreta, praktiska råd...
Hur många gånger har vi inte tänkt tanken att vi skulle fortsatt med något vi gjorde när vi var små? Och minns du den där känslan när mamma eller pappa ropade "maten är klar!" och hur svårt det var att slita sig från leken? Man ville bara fortsätta, man var så inne i det att allt annat runtomkring blev nästan overkligt. Vi hade "flow" och vi ville inte bli störda... Jag minns det i alla fall ofta, och det är med blandade känslor. Först blir jag glad. Sen lite ledsen. Jag blir glad när jag minns passionen och nyfikenheten, ledsen när jag funderar på hur mycket jag har kvar av det idag. Och jag funderar kring varför det ska vara så svårt att bibehålla det vetgiriga barnets naturliga nyfikenhet i vuxen ålder? "Åtskilliga gånger har jag hört kunder berätta att skillnaden mellan high och low performers är just nyfikenheten." Att ställa frågor och intressera sig, att VILJA lära sig mer, verkar ofta vara en avgörande faktor när man frågar "vem skulle du gärna anställa igen"? Hur gör barnen? Häromdagen var jag på en skolgård och väntade på ett möte, varpå en grupp barn kom fram till mig och ställde minst tio frågor. Helt orädda, oblyga och med det där "härligt busiga" i blicken. Efteråt tänkte jag mycket på det där och kände att det verkligen bekräftade bilden många företag ger mig av deras bästa anställda, som ofta är proaktiva, orädda och nyfikna. De vågar ifrågasätta och ställa frågor. Lustigt nog rekryterar de oftast "vänliga" (Big Five: A+, Anpassningsbarhet) och "konsensusorienterade" (Big Five: O-, Konservatism) kandidater trots att de bästa kanske är mer ifrågasättande och utmanande. Men de "stör" ju kulturen... Kanske ska vi bli mer som barnen och sluta försöka vara så vuxna hela tiden? För hur kul är det att ha som största drivkraft att jämt göra allting "helt rätt och perfekt" bara för att få en bekräftelse på att vi "duger och är bra". Samma sak varje dag. År ut och år in. Som företagsledare kanske du ska ta ett omtänk kring om dina anställda verkligen "lever era värderingar", eller är det bara fina ord? Carol Dweck, som ligger bakom den modell som kallas för GROWTH MINDSET, vilken bland annat ledande experter från det internationella analysföretaget HUCAMA föreläst och talat mycket om under de senaste åren, menar att det finns två olika "mindset":
Har du någon gång hört begreppet "lärande organisation"? Ja, det är frekvent använt, men hur många är det egentligen som lever efter detta?... Som förälder, chef och företagsledare vill vi ju att våra barn, anställda och medarbetare ska vara i ett ständigt lärande, för vi vet att det gynnar alla inblandade parter. Men hur lätt är det att lära sig i en miljö som inte är "öppen" och tillåtande och ej tillåter misstag och fel? Så vad kan vi göra annorlunda i vardagen som föräldrar, chefer och företagsledare? Här kommer några användbara riktlinjer från Dweck:
1 Comment
|
Ja tack! Jag vill ha
utskick från bloggen "Hållbar Kompetens": OmEn blogg om hållbar rekrytering för ett hållbart arbetsliv.
SkribentMichael Wiander, utbildar och föreläser på temat kompetens, arbetspsykologisk testning och kompetensbaserad intervjuteknik. Arkiv
Oktober 2017
Kategorier |