Vi har en bild av hur vi gärna vill vara, en idealbild som delas av de flesta, och kanske lever vi hela livet med en önskan om att vi vore någon annan?Människan är en "mjuk pusselbit i ett hårt pussel". Vissa "trycks dit" rejält för att passa in... Och det är väl inte så konstigt mot bakgrund av följande NEGATIVA beskrivning av femfaktormodellen (vetenskaplig modell för att beskriva en människas personlighet): [Källa: utdrag ur Natur & Kulturs psykologilexikon]
Fråga 1: FINNS DET NÅGON levande människa som gärna skulle vilja bli förknippad med ovanstående beskrivningar? Jag har då i alla fall aldrig träffat någon person som med berått mod skulle erkänna detta som personliga styrkor. Fråga 2: KÄNNER DU NÅGON som ovanstående stämmer in på? "Ja, eller hur?" Vi känner många sådana människor och kanske påminner det oss också lite om oss själva... Fråga 3: VAD ÄR DET SOM gör dessa människor så duktiga på det dom gör? Jo, du läste rätt: DUKTIGA! "Vaddå, hur kan en cynisk, lättjefull, fientlig och inåtvänd person vara duktig??" JO, för många högpresterande människor uppvisar verkligen de POSITIVA sidorna med ovan angivna personlighetsdrag och det kan varken förknippas med vare sig "cynism" eller "lättja", utan snarare med följande drivkrafter och styrkor:
"Voilà! Alla de negativa aspekterna har som i ett trollslag förvandlats till styrkor..." Men de personer som äger dessa styrkor blir oftast sårade när de upptäcker att de inte matchar den gemensamma POSITIVA idealbilden av "hur man egentligen ska vara". Nämligen:
De slår oftast ifrån sig och menar att de är mycket tuffare, sociala, kreativa etc. Antingen är anledningen 1) att de inte vet vilka de är eller 2) att de inte tycker om sig själva, eller så är det en kombination av bägge delarna... Men när människor tar till den tredje anledningen: att "det är fel på testet", då går min tanke till psykologilexikonets, medias, föräldrarnas, skolans och samhällets kategoriserande och normerande krav som gett oss vår "påklädda image". Det mest intressanta är att de personer jag träffat som lever upp till "idealbilden", vilken jag lite slarvigt kallar för "räkmacke-profilen", är att de förvisso har ganska lätt för sig (de tar sig ofta framåt med hjälp av andra) men verkar lära sig mindre och vara mer beroende av omständigheterna än personer med "avvikande" profil. Vad gäller anställningsbarhet har jag sett fler exempel på dåliga matchningar med idealprofilen än med avvikande profiler. Kanske för att de förstnämnda är lite "latare" och mer bekväma? "Hårt arbete och tuffa utmaningar kanske helt enkelt lönar sig i livet?" Min uppfattning är att människor med de lite "svårare" profilerna högst sannolikt är de som också arbetar hårdast och är de mest motiverade. Frågan är om personer med "avvikande" profil skulle bli fullt lika sårade om idealbilden presenterades på följande NEGATIVA sätt?:
"Voilà! Alla de positiva aspekterna har som i ett trollslag förvandlats till svagheter..." Men allt detta är ganska ointressant, sett med professionella glasögon, om det ej finns en evidensbaserad kravprofil och förståelse för vad som skapar hållbarhet på arbetsplatsen i form av personliga drivkrafter. Poängen är att det du intuitivt kan uppleva som direkta svagheter i själva verket kan vara styrkor när de ställs i relation till de vanligaste situationerna på jobbet. Några tänkvärda punkter för dig som arbetar professionellt med att utvärdera människors anställningsbarhet:
0 Comments
Hon ville inte känna igen sig... Det var så uppenbart att det blev nästan pinsamt. Hon var en rutinerad och slipad arbetssökande som var van att svara på de vanliga frågorna om sig själv, en skådespelare...
"Nej, sådär orolig är jag inte..." "Nej, sååå arg blir jag inte..." "Nej, nej problemorienterad är jag inte... ALLA säger att jag är lösningsorienterad!" Jag hade seglat in på en ung människas stormande hav av bekräftelsebehov och hade lust att bara ta på mig flytvästen och hoppa överbord. Det hela kändes både hopplöst. Varför satt vi båda här och låtsades? Jag låtsades tro att hon talade sanning och hon låtsades inte känna igen sig i personprofilen utan gjorde allt för att det skulle se "bra ut". "Jaha, men säger du sådär så låter det ju bra..." Det var Anna, en av slutkandidaterna till en specialistroll där jag ansvarade för urvalstesterna, som till slut valde att hålla med när jag nämnde alla FÖRDELAR med att vara orolig, ha temperament och vara kritisk. Anna lade huvudet på sned och tittade nyfiket på mig. Nu kändes det äkta. Vi hade kontakt. Plötsligt kändes det okej att vara allt det där "man inte skulle vara". "Man är den man är och man kan aldrig vara någon annan...", sa jag och pustade ut. Anna var tuffare än många av de oroliga, temperamentsfyllda och kritiska chefer jag träffat genom åren. Hon verkade chockad över att det hon trott var idealbilden av en människa inte stämde överens med den hon egentligen var. Tillsammans med 99% av alla andra människor trodde hon ju att man MÅSTE vara:
Det var det Anna hört av sina föräldrar och av lärarna i skolan, i TV-serierna, i tidningarna, på bloggarna... ja överallt! När hon nu såg att hon snarare var det motsatta och såg alla fördelar med detta kunde jag skymta en tår i hennes ögonvrå. Jag har träffat många kandidater med liknande profil, personer i början av sin karriär, och det finns vissa gemensamma drag:
Det tragiska och som gör mig ledsen när jag tänker på det är att A) de inte tycker om sig själva, B) de tror att de är någon annan, men C) är alla superduktiga "high perfomers". Det tråkiga ligger i att de kanske kommer leva en stor del av sitt liv baserat på villkor som andra dikterat för dem och kanske först långt, långt senare i livet inser att de byggt allt på en "livslögn" om vad som skapar verklig livsglädje. Så vad kan man lära av detta? Vilket ansvar kan man ta i förebyggande syfte? Jag ser framförallt tre saker man kan vara uppmärksam på för att värna transparens och ärlighet, både som arbetssökande och rekryterare:
Seniorkonsulten, alias Allan, som tidigare haft en hög chefsposition och såg sig själv som högintelligent, inledde utbildningsdagen på ett något annorlunda sätt.
"Eeeh...jo, ja..., det handlar ju om förmågan att hantera komplexitet på kort tid...", krystade jag fram och satte nästan morgonkaffet i halsen. Hur i all sin dar skulle jag bemöta detta? Det var klockan 09:15 på morgonen en vårdag 2015 och utbildningslokalen fylldes genast med en kvalmig, nästan tryckande atmosfär. Allans själsvånda var påtaglig. I två dagar hade vi upprepat att det inte finns "rätt eller fel" i en människas personlighet. Men med intelligens vet vi ju alla att det är annorlunda. Det handlar om en mindre nyanserad bild. Det finns en föredragen profil när vi talar om begåvning. INGEN vill vara korkad. Kursdeltagarna spände ögonen i mig. De krävde ett svar. Allan berättade för övriga kursdeltagare att han kommit med i Mensa (ideell förening för människor med hög IQ), och småflinade när han pekade med fingret på sitt testresultat och demonstrativt kastade rapporten framför sig på bordet. "Men enligt det här testet är jag ju korkad?" Det hela blev inte bättre av att en av de andra kursdeltagarna, som vi kallar Olle, nu stämde in i kråksången och menade att en förklaring verkligen var på sin plats. Eftersom han historiskt sett fått höga värden på andra begåvningstester, men likt Allan hamnat under medel på just detta test, såg han nu sin chans till upprättelse: "Nej, jag tror inte på det här begåvningstestet, det här får du allt kolla upp!..." Och plötsligt kände jag mig väldigt liten... Eftersom jag själv, trots att jag är elitschackspelare med hyfsat hög IQ, smärtsamt nog OCKSÅ hamnar under medel på begåvningstestet (!), tog jag detta som exempel för att bemöta Allans och Olles argument, men jag talade för döva öron... Efteråt funderade jag mycket på det som hänt och jag tyckte mig börja se ett mönster. Min slutsats landade i att Allan, Olle och jag själv hade följande gemensamt:
Vad är då "generell intelligens" och g-faktorn? Jo, det är en modell för att mäta intelligens som bygger på faktoranalys där olika typer av intelligenser (språk, musik, matte, etc) bekräftar varandra. Tonvikten ligger på sk "flytande intelligens" som är genetiskt betingad och bestämmer hur snabb hjärnan är på att hantera helt ny/okänd och komplex information (där reglerna är okända). Efter grundlig analys, långa samtal och idel huvudbry förstod jag att vi alla tre (jag själv, Allan och Olle) var LÅNGSAMMARE än andra med större genetiskt betingad/medfödd intelligens, helt enkelt på grund av våra föräldrar. Men vi tillhörde den stora gruppen människor som utvecklat vår begåvning genom stark motivation, hårt arbete och ständigt lärande. Vår intelligens hade med stor sannolikhet en övervikt av sk "kristalliserad intelligens" (förvärvad intelligens).Vi hade alla jobbat extremt hårt för att bli experter, men var "trögstartade" och långsamma på att tillgodogöra oss ny information. Vi behövde tid, mycket tid. Men vi valde att kalla det "perfektionism" eller "noggrannhet". Så vad prioriterar vi i arbetslivet? Hög INTELLIGENS eller hög MOTIVATION? Det är frågan i en värld där vi verkar glömt att alla som VILL faktiskt har förmågan att utveckla sin intelligens (hjärnan är en muskel). Jag räds en framtid där robotar sköter urvalet med tonvikt på snabbhet snarare än motivation och engagemang. Alla ska inte jobba som ingenjörer eller kärnfysiker. För de flesta räcker medelbegåvning långt, och kanske ännu längre. Kanske är det dags att vi börjar använda urvalstester med lite större varsamhet och urskiljning?... Här får du 5 KOM-IHÅG avseende kognitiva urvalstest - för ett mer nyanserat perspektiv på intelligens:
Kursdeltagaren syftade på personprofilen som låg i kurspärmen alias ”Anders Andersson” och alla nickade medhållande. Jag försökte hålla masken. Ingen på kursen visste att det var jag. Att det var MIN profil. |
Ja tack! Jag vill ha
utskick från bloggen "Hållbar Kompetens": OmEn blogg om hållbar rekrytering för ett hållbart arbetsliv.
SkribentMichael Wiander, utbildar och föreläser på temat kompetens, arbetspsykologisk testning och kompetensbaserad intervjuteknik. Arkiv
Oktober 2017
Kategorier |