När slutar vi lära?Någon gång i livet förlorar vi vår naturliga nyfikenhet och livet blir mindre lustfyllt. Varför händer det och hur ska man tänka som förälder, chef eller företagsledare för att motivera och engagera barn, anställda och medarbetare? En modell som kallas Growth Mindset (Dweck, Carol) förklarar en del av problematiken och bjuder på konkreta, praktiska råd...
Hur många gånger har vi inte tänkt tanken att vi skulle fortsatt med något vi gjorde när vi var små? Och minns du den där känslan när mamma eller pappa ropade "maten är klar!" och hur svårt det var att slita sig från leken? Man ville bara fortsätta, man var så inne i det att allt annat runtomkring blev nästan overkligt. Vi hade "flow" och vi ville inte bli störda... Jag minns det i alla fall ofta, och det är med blandade känslor. Först blir jag glad. Sen lite ledsen. Jag blir glad när jag minns passionen och nyfikenheten, ledsen när jag funderar på hur mycket jag har kvar av det idag. Och jag funderar kring varför det ska vara så svårt att bibehålla det vetgiriga barnets naturliga nyfikenhet i vuxen ålder? "Åtskilliga gånger har jag hört kunder berätta att skillnaden mellan high och low performers är just nyfikenheten." Att ställa frågor och intressera sig, att VILJA lära sig mer, verkar ofta vara en avgörande faktor när man frågar "vem skulle du gärna anställa igen"? Hur gör barnen? Häromdagen var jag på en skolgård och väntade på ett möte, varpå en grupp barn kom fram till mig och ställde minst tio frågor. Helt orädda, oblyga och med det där "härligt busiga" i blicken. Efteråt tänkte jag mycket på det där och kände att det verkligen bekräftade bilden många företag ger mig av deras bästa anställda, som ofta är proaktiva, orädda och nyfikna. De vågar ifrågasätta och ställa frågor. Lustigt nog rekryterar de oftast "vänliga" (Big Five: A+, Anpassningsbarhet) och "konsensusorienterade" (Big Five: O-, Konservatism) kandidater trots att de bästa kanske är mer ifrågasättande och utmanande. Men de "stör" ju kulturen... Kanske ska vi bli mer som barnen och sluta försöka vara så vuxna hela tiden? För hur kul är det att ha som största drivkraft att jämt göra allting "helt rätt och perfekt" bara för att få en bekräftelse på att vi "duger och är bra". Samma sak varje dag. År ut och år in. Som företagsledare kanske du ska ta ett omtänk kring om dina anställda verkligen "lever era värderingar", eller är det bara fina ord? Carol Dweck, som ligger bakom den modell som kallas för GROWTH MINDSET, vilken bland annat ledande experter från det internationella analysföretaget HUCAMA föreläst och talat mycket om under de senaste åren, menar att det finns två olika "mindset":
Har du någon gång hört begreppet "lärande organisation"? Ja, det är frekvent använt, men hur många är det egentligen som lever efter detta?... Som förälder, chef och företagsledare vill vi ju att våra barn, anställda och medarbetare ska vara i ett ständigt lärande, för vi vet att det gynnar alla inblandade parter. Men hur lätt är det att lära sig i en miljö som inte är "öppen" och tillåtande och ej tillåter misstag och fel? Så vad kan vi göra annorlunda i vardagen som föräldrar, chefer och företagsledare? Här kommer några användbara riktlinjer från Dweck:
1 Comment
Jag menar vare sig lejon, buffel, elefant, noshörning eller leopard, men Big Five, Femfaktormodellen - den vetenskapliga modell som alla seriösa instrument för att mäta personlighet bygger på. Alla personalvetare pratar om den men nästan ingen har sett den...
Big Five är de fem dimensioner man sedan 50 år tillbaka använder för att beskriva en människas personlighet. Till skillnad från modeller som vill få oss att likna ett djur eller en färg är Big Five en evidensbaserad modell som man lär sig när man läser HR och personalvetenskap på universitetet. Big Five-faktorerna presenteras ofta som följer: O - Openness/Öppenhet C - Conscientiousness/Plikttrogenhet E - Extraversion A - Agreeableness/Anpassningsbarhet N - Neuroticism/Behov av stabilitet [Man brukar använda akronymet OCEAN för att komma ihåg Big Five dimensionerna.] Man jämförs med en normalpopulation kopplat till ovanstående faktorer och vanligtvis finns en direktlänk till kompetenser och lämplighetsprofiler för olika yrkesroller vilka ger en indikation om hur mycket en person måste anstränga sig för att orka med jobbet. Kopplingen blir särskilt betydelsefull när individen befinner sig under stark press/stress. Modellen är vattentät och mer eller mindre "idiotsäker" vad gäller validitet och reliabilitet. Alla kandidater känner igen sig direkt och får ett kvitto på sin kompetens. Tyvärr finns det idag så många olika tester som menar att de "bygger på Big Five", men själva faktorerna är inbakade och mer eller mindre osynliga. Testanvändaren är i händerna på testleverantörens definitioner istället för de vedertagna akademiska begreppen. När jag bad psykometriexperten Michele Guarini (HUCAMA) visa mig kopplingarna till Big Five i ett av de mest etablerade verktygen i världen tog han fram sin blyertspenna och drog streck överallt på profilkortet, för att mitt i allt säga: "Och det här är inte personlighet, det är motivationsfaktorer..." Det är då jag suckar inombords och tycker synd om kunden, som aldrig får se Big Five... ALLA som har en HR-/personalvetarbakgrund känner till Big Five. Modellen baseras på rigorös forskning. Miljontals gjorda tester under mycket lång tid. Den bygger på faktoranalys med totalt 1200 adjektiv, i princip alla adjektiv du kan tänka dig som beskriver en annan människas personlighet. Och det ÄR den modell man ska utgå ifrån och använda om man vill arbeta seriöst med personbedömning. Det finns otaliga studier, bokstavligt talat HUR MYCKET SOM HELST i form av validitetsstudier för olika yrkesroller. Det ÄR den enda akademiskt erkända modellen för att mäta personlighet kopplat till arbetslivet. Men ändå träffar jag då så många som inte SETT Big Five? Hur kan det komma sig?... "Alla pratar om den men ingen har sett den." Däremot känner ALLA till typteoritesterna DISC eller Myers Briggs eftersom dessa modeller är enkla att ta till sig och förstå. Men dessa modeller sågas av både STP (Stiftelsen för Tillämpad Psykologi) och media (DN, SvD och SVT:s årliga granskningar). År efter år konstaterar man samma sak: att alla tester som inte bygger på Big Five är mer eller mindre oseriösa som urvalsinstrument avseende bedömning av yrkesmässig lämplighet. DISC och Myers Briggs kan vara utmärkta verktyg för utbildning och teamutveckling men de ska absolut inte användas för att bedöma lämplighet för ett visst yrke. Ändå används verktygen varje dag, världen över, för just detta syfte. Bara i Sverige är det en MILJARDINDUSTRI. Och utvecklingen går tyvärr inte i rätt riktning. Allt fler och fler mellanchefer får utökat personal- och rekryteringsansvar och i samband med detta får många av dessa chefer lära sig just DISC-modellen, för att den är så lätt att förstå och "bättre än ingenting". De flesta blir som "frälsta" och börjar prata om människor i färger och känner att de "äntligen förstått". Jag ser detta som ett hån mot HR, som ju mycket väl känner till de enklare modellernas tillkortakommanden när det gäller förmågan att bidra på strategisk nivå. Kanske är det dags för HR att säga ifrån och återta kontrollen över rekryteringen? Hur många "magplaskrekryteringar" baserade på magkänsla ska HR tillåta innan man tar bladet från munnen? När psykologer och HR-utbildat folk går våra kurser brukar de referera till Big Five som "NEO". Detta eftersom grunden till den moderna femfaktormodellen är forskning av Costa, P.T.Jr. och McCrae, R.R. (1992) (Revised NEO Personality Inventory (NEO-PI-R). NEO, som är den ursprungliga Big Five modellen, har använts frekvent (och används fortfarande) inom elitidrotten och psykiatrin. De är inte primärt intresserade av själva instrumentet men av den bakomliggande forskningen. Exakt detta skulle jag vilja att du också gjorde: gå tillbaka till grunden och vägra bli slav under ett specifikt instrument. När jag jämför Big Five med instrument som "bygger på Big Five" brukar jag jämföra med en sockerbeta som blir en sockerbit. Personligen vill jag gärna ha koll på sockerbetan istället för att blint acceptera alla snabblösliga sockerbitar... Min rekommendation till dig som jobbar med / är intresserad av HR skulle vara att läsa på om Big Five och gå en kurs där fokus är på modellen snarare än på ett specifikt verktyg. När du lärt dig Big Five känns allt annat som andrahandsinformation. Här får du tre Big Five-utmaningar:
Hör gärna av dig till mig och berätta om du haft nytta av denna information på [email protected] Hållbarhet är hetare än någonsin. Men hur mycket pratar vi egentligen om vår egen hållbarhet som individer? Kanske är det dags att bli lite mer "inomvärldslig"...Hur vanligt är stress eller ökad arbetsbelastning under en vanlig arbetsvecka? Ja, många upplever det fem av fem arbetsdagar... För vissa av oss innebär vår arbete ett liv i ständig stress. Vad betyder då detta för vår "hållbarhet", om hållbarhet definieras som "varaktig, slitstark, beständig"?
"Hur "slitstark" en människa är på jobbet synliggörs under stress." En människas personlighet är enkelt uttryckt "de beteenden som kommer till uttryck spontant eller instinktivt", dvs när man inte får tid att tänka. Det är beteenden som ligger djupt inom oss, varav 30-50% är medfödda. De är en del av oss, oavsett om vi vill det eller inte, och de blir extra framträdande under stress. Men i realiteten har ju alla människor en copingstrategi, som innebär att vi undertrycker vissa av våra grundläggande beteenden till fördel för kollegor, arbetsmiljö, kunder etc, men kanske till egen nackdel. Detta tydliggörs när man diskuterar och jämför följande tre olika personligheter*:
Ett mycket vanligt scenario är att man anpassar sig ganska mycket på jobbet och undertrycker / underanvänder sina drivkrafter, dvs att det är diskrepans mellan ens grundpersonlighet och vardagspersonlighet. Det intressanta är dock att den överansträngda personligheten mycket ofta överensstämmer med grundpersonligheten, vilket i princip innebär att vi går tillbaka till våra grundläggande drivkrafter när vi befinner oss i stress. "Men ingen vill ju stressa..." Nej, men att leva ett stressfritt liv kanske är en utopi. Dock borde man kunna välja ett jobb som matchar ens personlighet, vilket enligt ovanstående modell borde leda till mindre stress. Hur då? Låt mig förklara detta genom att ge dig ett praktiskt exempel från verkliga livet: Föreställ dig medarbetare på en kundtjänst. Fråga: Har du någonsin ringt till en kundtjänst och upplevt att du blev otrevligt bemött? Ja, eller hur... och visst tänkte du då att den personen verkligen var fel person för detta jobb? Vi kallar denna kategori för "kundtjänstmedarbetare A". Sedan har du ju självklart mött oerhört många duktiga och professionella medarbetare, vilka nog hör till majoriteten. Vi kallar denna kategori för "kundtjänstmedarbetare B".
En kvantitativ studie på kundtjänstmedarbetare (HUCAMA, Guarini, Sandö 2015), har visat att en stor del av kundnöjdheten styrs av förmåga till enighet och taktfullhet, vilket stärker caset ovan. Mao får de som är mer utmanande i sin grundpersonlighet sämre kundnöjdhet över tid, emedan de som är tillmötesgående får nöjdare kunder över tid. "Vad har detta med hållbarhet att göra?" Ja, det verkar, med facit i hand, helt enkelt som om kundtjänstmedarbetare B är mer hållbar än kundtjänstmedarbetare A, eftersom kundtjänstmedarbetare B fortsätter att arbeta utifrån sina drivkrafter (grundpersonlighet) även under stress. Risken för överbelastning och utbrändhet är mindre för kundtjänstmedarbetare B än för kundtjänstmedarbetare A. Det borde vara allas rättighet att få en matchning av sin grundpersonlighet kopplat till de faktiska "critical incidents" som jobbet utgörs av. Hur många som lever i en daglig konflikt med överdriven coping kopplat till sina drivkrafter är det ingen som vet, men jag tror att mörkertalet är stort. Eftersom närmare 50% av våra yrkesrelaterade beteenden styrs av vår grundpersonlighet (Costa & McCrae 1992) kan en väl genomförd personlighetsanalys på individ- och gruppnivå ha stor effekt. Här kommer några kom-ihåg om mänsklig hållbarhet som du kan fundera på i relation till de människor du har direkt / indirekt ansvar för idag (såväl privat som professionellt):
I en framtid där urvalet sköts av robotar är jag inte anställningsbar...Oaktat fördelarna med en digitaliserad värld medför det stora risker för "dold diskriminering". En sak är att allt blir mer effektivt och individanpassat, automatiserade urvals- och rekryteringsprocesser och stora tids- och kostnadsbesparingar, en annan sak är förmågan att systematisera matchning av människor och arbetsuppgifter. När "mallen" väl är satt så gäller det att man passar in. Risken är att många bra kandidater aldrig får chansen att visa vad de går för. OM inte kravprofilen verkligen baseras på de drivkrafter som är avgörande för aktuella arbetsuppgifter.
När uppsatta krav och kriterier för aktuell rekrytering ej är evidensbaserade, dvs inte överensstämmer med motivatorer som leder till en hållbar och engagemangsdriven arbetsplats, kanske vi får ett överskott på personer som är:
Kanske har jag helt fel, men jag vill adressera ett problem som uppstår när vi drar en gräns för anställningsbarhet på pappret utan evidens, när vi på förhand bestämt oss för att välja bort de som inte matchar vår mall. Om ett företag baserat på urvalstester (begåvningstest och personlighetsformulär) bestämmer sig för att bara plocka in kandidater med följande kravprofil är jag inte anställningsbar:
På pappret gör alltså detta mig till en NEUROTISK, INTROVERT och "KORKAD" kandidat. Och vips - jag är diskriminerad på grundval av faktorer som är mina verkliga styrkor och drivkrafter... Utöver kravprofilsproblematiken finns också ett problem kopplat till självskattningstest. Att min egen självbild får styra lämplighet snarare än inre yrkesrelaterad motivation och prestation. Varför då? Nedan följer ett belysande exempel: EXEMPEL: En gång var jag med om urvalsprocess där man på förhand bestämt sig för en intern kandidat för en Informations-/Marknadschefsroll, men för att det skulle "se bra ut" plockade man in en extern kandidat i processen (klassiker?). Det intressanta var att de två kandidaterna skattade sig själv totalt olika avseende extroversion:
Kandidat 2:s förklaring till att hon låg så långt under medel på extroversion / högt på introversion var: "Jag har inget behov av att vara med människor, men jag är bra på att bygga nätverk" och jag fick hur många exempel som helst på hur hon tidigare använt detta beteende till sin fördel. "Hon hade alltså en självbild som sa en sak och en prestation som sa något helt annat och hennes MOTIVATION var det som utgjorde hela skillnaden (!)" Kan du precis som mig se ett problem här? Att många high performers väljs bort på grund av "testet". Som tur var valde kunden till slut kandidat 2 och det blev en mycket lyckad matchning. Räddningen var den kompetensbaserade kravprofil som jag gjorde tillsammans med kunden och som denne, på grund av sin delaktighet i framtagningsprocessen, inte kunde backa ifrån. Så hur ska man tänka när vi står inför en oundviklig digitalisering som kommer att sortera in allt i fack och lämna litet utrymme för handpåläggning och individuell särhantering? Allt ska ISO-klassas och sorteras. Standard, standard, standard... Ja, med Lite sunt förnuft kanske det inte är svårare än att vi istället för att leta efter idealprofilen ska fokusera på att identifiera potentiell risk för felmatchning? EXEMPEL:
Med riskbedömningsperspektivet blir iallafall uppgiften enklare för mig, men desto större vikt måste läggas vid kravprofilen. För vad som är risk och inte risk är helt avhängigt av definitionen av hög prestation / framgång i kravprofilen. Det är alltså vår uppgift att "mata" framtidens urvalsrobotar med rätt mallar, men jag tvivlar starkt på att det kommer att ske på samma sätt som jag tvivlar på att ISO-standarden för arbetspsykologiska testinstrument efterlevs gällande information till kandidater om att de inte kommer att få återkoppling på sitt test. När ISO-standarden kom började företag helt enkelt strunta helt i att vare sig informera eller ge teståterkoppling. Helt enkelt råder här minsta motståndets lag... Slutsats: om du vill få in lite udda men mer spännande fåglar i din urvalsprocess (exempelvis en neurotisk, introvert, småkorkad men passionerad och motiverad kandidat som mig själv) behöver du göra hemläxan och inte tillåta dig att ledas slaviskt av testbolagens och experternas rekommendationer. Ifrågasätt och pröva allt! Nöj dig inte med generella, svävande svar. VARFÖR är en viss intelligensnivå viktig och VARFÖR är vissa traits viktigare än andra? Avslutningsvis får du här 3 saker att ha i åtanke när vi närmar oss en ökad digitalisering av rekryterings- och urvalsprocesser:
|
Ja tack! Jag vill ha
utskick från bloggen "Hållbar Kompetens": OmEn blogg om hållbar rekrytering för ett hållbart arbetsliv.
SkribentMichael Wiander, utbildar och föreläser på temat kompetens, arbetspsykologisk testning och kompetensbaserad intervjuteknik. Arkiv
Oktober 2017
Kategorier |