Kanske har det ej undgått dig att jag i dagarna debuterat som barnboksförfattare? I samband med detta parallella karriärspår har jag kommit i kontakt med väldigt många elever och lärare i skolan. Under 2017 har jag träffat inte mindre än 2000 elever i låg- och mellanstadiet. I dialog med dessa elever har jag kommit till vissa insikter som jag här vill dela med mig av.
INGEN FANTASI? "Jag har ingen fantasi...", säger den stöddiga femteklassaren längst fram i aulan och rättar till sin bak- och framvända keps. "Är du ett barn?" frågar jag. "Om du är ett barn så har du fantasi, men vuxna har glömt den... (citat Ole Lund Kirkegaard), men du måste var nyfiken! Nyfiken på världen, nyfiken på att utforska och undersöka allt runtomkring dig. Livet är mer än Youtube och Snap..." Det blir tyst i aulan. Tjejerna i mitten skruvar på sig. En liten kille räcker upp handen och berättar om en bok han håller på att skriva. En tjej längst ut på kanten berättar om en historia hon skrivit på hela vårterminen. Diskussionen är igång och det tisslas och tasslas här och där. Plötsligt är den stöddiga killen med i diskussionen och kommer med supersmarta idéer för min bok, och väldigt kloka inlägg om karaktärerna i boken. De tuffa tjejerna i mitten som flinade så arrogant ler nu och applåderar. Bekräftelse. Efter föreläsningen tänker jag "inte undra på att ungarna inte känner att de har fantasi när de matas dagarna ut och in med mängder av film och bilder, och när deras sinnen sällan ej får vila eller ges tid för reflektion och eftertanke..." Lärare och bibliotekarier nickar instämmande när jag delar med mig av detta och önskar att barnen läste mer. Och det önskar jag också. Det är därför jag dragit igång mitt bokprojekt. Stillhet, reflektion och eftertanke är viktiga element för att stimulera vår fantasi och kreativitet, och när man sitter med en bok får man allt detta. INGEN NYFIKENHET - INGEN FRAMGÅNG... Under de senaste tio åren, då jag arbetat med arbetspsykologiska tester och kompetensbedömning, har slutsatsen ofta varit att nyfikenheten och öppenheten för nya erfarenheter är en avgörande faktor för yrkesmässig framgång för yrken som kräver förändring och utveckling. Och samma personliga egenskaper (O - Öppenhet i Big Five, femfaktormodellen) har visat sig ha en positiv korrelation med kognitiv förmåga. Skillnaden ligger ofta i modet att våga ifrågasätta och den nyfikenhet som krävs för att finna smarta lösningar utöver det vanliga. Nyfikenheten är en framgångsfaktor. Och samma framgångsfaktor tror jag gäller för barn i skolan. Så det måste vara ett gigantiskt varningstecken när barn säger att de inte har någon fantasi eller knappt har tålamod att googla fram fakta via mer än 2 klick. INGET TÅLAMOD 2 klick. Det är vad vi vänjer våra barn vid. Bristande nyfikenhet och tålamod i kombination med att man som barn ska bli vuxen så tidigt som möjligt tror jag är en rot till framtida samhällsproblem. Kompetensutveckling handlar ju till stor del om tålamod och att våga göra fel och leka sig fram. Resultaten är ej direkt synliga, utan ligger längre fram i tiden. Så vad är lösningen? Ja, en bra början borde vara olika verktyg för stimulans av:
Men vad har barn med Strategisk HR och affärsnytta att göra? Varför skriver jag om och lägger ned tid på detta? Ja de coacher jag känner brukar säga att "vi får ta hand om föräldrarnas dåliga jobb". Och det ligger nog mycket i det. Vår uppväxt och det vi matas med som barn är det som till stor del formar oss som individer. Så jag tänkte helt enkelt att barn är det enda viktiga i vår värld, för de representerar vår framtid, och jag vill ha en värld full av nyfikna barn som är fulla av fantasi och kreativitet! Barnböcker parallellt med HR Jag har beslutat mig för att ägna kommande år åt att skriva tjocka, spännande barnböcker, parallellt med utbildningar och föreläsningar inom HR. I ungefär tio års tid har jag sagt att det bästa jag vet är att skriva, men aldrig gett mig själv tid till det. Det kändes till slut som ett hyckleri att prata med andra om att "göra det man brinner för" utan att göra det själv. Kanske är det att ta i, men mitt mål är att bidra till en bättre värld. För om mina böcker hjälper barn att våga vara barn och att bli mer nyfikna borde det ju föra världen framåt... Tänkvärt: - I vilken utsträckning tillåter du nyfikenheten vara tongivande i din egen och i dina medarbetares vardag? - Hur ofta uppmuntrar du fantasi och kreativitet vs uppföljningar av rutiner och processer? - Vad är du själv nyfiken på? Se till att ta vara på det i vardagen, för det kan vara en nyckel till ökad arbetslust och glädje! Hör gärna av dig och berätta vad du tyckte om detta inlägg till [email protected] Tacksam om du även vill sprida information om mina böcker www.dexterolsson.se vidare.
0 Comments
Leave a Reply. |
Ja tack! Jag vill ha
utskick från bloggen "Hållbar Kompetens": OmEn blogg om hållbar rekrytering för ett hållbart arbetsliv.
SkribentMichael Wiander, utbildar och föreläser på temat kompetens, arbetspsykologisk testning och kompetensbaserad intervjuteknik. Arkiv
Oktober 2017
Kategorier |